Spojení běhu a charity? Češi s tím teprve začínají
Tipnete si, při jaké události se během jednoho dne vybere na světě nejvíce peněz na dobročinné účely? Možná se budete divit, ale primát patří londýnskému maratonu, díky kterému vloni putovalo na konta různých nadací těžko představitelných 41 milionů liber. A od roku 1991, kdy jeden z největších maratonů světa z tzv. fundraisingem začal, přesáhla vybraná částka 315 milionů liber. Obdobně úspěšné jsou i další maratony patřící do tzv. Velké pětky, tedy Boston, Berlín, Chicago a New York.
„Jde vesměs o závody s dlouhou tradicí, které jsou přeci jen stále před ostatními napřed jak v té sportovní úrovni, tak především v rovině kulturně-sociální. Velkou roli hraje přitom to, že je u nich někdy až několikanásobně vyšší počet zájemců, než kolik jich může nastoupit na start. Přebytek se pak řeší buď losováním nebo různými výběrovými řízeními a nebo třeba právě tím, že si zájemce koupí tzv. garantované místo u některé z charit. Nejde přitom o levnou záležitost, místo obvyklých třeba 80 euro může jít o 1000 i 1500 euro, přičemž rozdíl jde na konto nadace. Člověka může napadnout, že jde o cosi jako vydírání, ale ti lidé to tak neberou, naopak přispívají vesměs rádi a mnozí se dokonce právě o taková místa cíleně zajímají,“ říká Martin Drábek ze společnosti Prague International Marathon (PIM), která stojí za pořádáním běžeckého seriálu v metropoli.
Masa běžců při jednom z kondičních závodů PIM, foto: www.graf.cz
Na Prahu se obdobná strategie zatím použít nedá, protože i přes rostoucí zájem o masové běhy, kapacita závodů zatím stále převyšuje poptávku. I zatím rekordní Hervis půlmaraton, který zlákal 8500 běžců, by se mohl „nafouknout“ ještě skoro o polovinu. „Podle našich odhadů by Praha snesla okolo 11 až 12 tisíc běžců,“ tvrdí Drábek.
Nemožnost aplikovat praktiky velkých maratonů však neznamená, že by se PIM o propojení s charitou nezajímal. „Začalo se tuším někdy před 5-6 lety, kdy jsme se spojili s nadací Partnerství, přes kterou bylo a stále je možné „adoptovat“ si některý ze stromů, který pak byl posléze vysazen. Postupně se na to začaly nabalovat další projekty a současnost je taková, že vyjma tzv. inline party pro jezdce na kolečkových bruslích má každá z akcí pražského seriálu partnera ve spolupracující nadaci či nadacích,“ popisuje Drábek.
Škála možností, na co se dá v rámci akcí PIM přispět, je velmi široká a patří do ní ekologické, zdravotní, sociální i projekty na rozvoj komunit. Nechybí ani podpora psích útulků, na níž bude zaměřena letos zavedená tzv. Pedigree procházka. „Bude to asi největší happening podobného druhu v české historii. Očekáváme účast až čtyřek stovek pejsků a minimálně stejný počet majitelů, přičemž za každého účastníka pochodu ve Stromovce přislíbil titulární partner věnovat útulkům 1 kg krmiva,“ popsali princip novinky organizátoři.
Za celý loňský rok se v rámci akcí PIM vybralo na charitativní účely něco přes čtvrt milionu korun, nepočítáme-li separátní seriál Tesco běh pro život. Částka to sice není malá, ale ve srovnání se zahraničním jde stále jen o zlomek. Pro organizace však je důležité i to, že se jejich aktivity dostávají díky spojení se seriálem PIM do povědomí. Příkladem budiž nezisková organizace Světlo pro svět, která sbírá prostředky na boj se slepotou v Africe. „Donedávna se o nás moc nevědělo, ale když jsme vloni a letos znovu pozvali do Prahy držitele světového rekordu mezi nevidomými Keňana Karanju s jeho bratrem-vodičem, a on tu běžel půlmaraton, mělo to docela ohlas. Věříme, že by to mohlo povzbudit lidi, aby i více přispívali. Mnohdy stačí malá částka, která pak někomu na druhém konci světa umožní vidět,“ řekla zástupkyně nadace Hana Chorváthová.
Více informací o tom, jakým způsobem lze v souvislosti se závody PIM podpořit konkrétní charitativní organizaci, naleznete zde.